tisdag 5 maj 2009

Första lönen

Då vi både är i slutet av vår utbildning samt att vi umgås en del med andra som också är i slutet av utbildningen handlar många samtal om det första jobbet och vad man ska göra för sin första lönen...

Det är väldigt intressant att se hur olika folk tänker angående lön bara i vår umgängeskrets. De flesta lever för tillfället på CSN, det vill säga 7820:- månaden och räknar med att få en första bruttolön på ca 25000:-. Alltså räknar de flesta med att få en mer än dubbelt så mycket att röra sig med jämfört med nu, vilket leder till många drömmar. En del säger saker som att "när jag får min första lön så ska jag köpa mig en ny ordentlig cykel/dator/kamera" eller "när jag får min första lön ska jag unna mig att gå ut och äta samt lite nya kläder". Drömmar som känns helt realistiska och självklara; Om man har pluggat i 5 år och levt snålt så är det inte så konstigt att man för första lönen vill köpa något man har längtat efter i kanske 5 år.

Men andra säger saker "Vad skönt det ska bli att slippa tänka på vad köttfärsen kostar i mataffären", en tanke som vi inte förstår. Att helt plötsligt inte längre bry sig om ifall köttfärsen kostar 40:-/kg eller
80:-/kg bara för att man har råd att inte bry sig verkar väldigt onödigt. Vi kommer i varje fall trots en betydligt högra inkomst än just nu försöka titta på vad som finns på extrapris och försöka anpassa våra matinköp efter det. Det sägs ju att utgifterna automatiskt anpassas till inkomsterna något vi kommer försöka undvika även ifall vi säkert kommer att unna oss den där datorn/TV-spelet/kameran för den första lönen.
Fast innan vi ens behöver oroa oss för den första lönen och vad vi egentligen ska ha den till får vi ju se till att bli klara och skaffa oss någonstans att jobba ;)

4 kommentarer:

bloggare på icedaniel.se sa...

Unna dig en semester-resa !

29m2 sa...

bloggare på icedaniel.se: Semesterresor är alltid trevligt men faktiskt något man har råd med ibland som student.

chokladmoose sa...

Varför ändra ngt alls? Man behöver inte unna sig saker för första lönen, man kan leva på bara. Genom att växa och utvecklas kommer det oxå uppstå andra behov, andra saker att lägga sina pengar på. Att sluta kolla efter den billiga köttfärsen är löjligt, men man kan unna sig en god juice istället för koncentrat äckel t ex. Det gäller att anpassa sig, en bra ide är att genast på den första lönen börja spara, spara till olika fraktioner. Som lyxvaror, semester, boende, bil etc. Lite tips från nån som nyligen var student men nu är arbetare :)

29m2 sa...

Tack för tipsen chokladmoose :)