onsdag 20 maj 2009

Jeans


Vi köper alltid minst ett par jeans var på mellandagsrean, detta för att då kan man få ett par dyra märkesjeans för en överkomlig kostnad; det vill säga man kan hitta jeansen som förr kostade över tusenlappen för några hundralappar vilket vi tycker är ett rimligt pris för ett par byxor som man ändå använder ganska ofta och ganska länge. Problemet är bara att alla våra märkesjeans har en förmåga att gå i sönder innan de har använts i ett år.. De flesta är slitna i grenen vilket vi tror beror på att vi cyklar med dem minst en gång om dagen. I princip alla våra jeans ser ungefär ut som på bilderna, förutom ett par billiga som vi har köpt på C&A för några Euro. Vi har testat jeans många olika märken, bland annat Lee, Levis, Wrangler och Diesel, och av dessa var det bara dem från diesel som höll längre än ett par månader. Vår undran är nu om det bara är vi som sliter på våra jeans ovanligt mycket eller om kvaliteten på jeans faktiskt inte är så bra så man borde kunna förvänta sig?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså det är ju så att kvaliteten nog inte är så bra som man kan förvänta sig, särskilt inte på damjeans (som ofta innehåller 3% elastan tyvärr). Vill ni ha riktig slitstarka jeans så blir det nog att söka de billigare modellerna utan märke, men det kanske gör mindre. Jula har "jeans denim" för 249:- på sin webbshop ser jag. De ser faktiskt helt OK ut, det trodde jag inte. Alternativet är annars det gamla klassiska knepet att sy upp benlängden 1 cm för att bli av med fransarna samt att "offra" ett par för att "reparera" de övriga genom att lappa i grenen (på insidan naturligtvis). En symaskin krävs dock, men det är en god investering.

Madeleine sa...

Trodde att det var jag som var knäpp eftersom mina jeans aldrig lever längre än 6 månader innan dom går sönder i grenen. Men då vet jag att jag inte är ensam om det.

Stort tack till er!

Anonym sa...

hej.
jag slutade köpa märkeskläder för de håler SÄMRE än icke märkeskläder.
köpte ett par skitsnygga jeans på secondhand-såg nya ut.
de kostade 50kr,de höll i 7år!!!!
och ja då cyklar jag mycket!!
enda problemet jag får med jens är att jag slår ihop fötterna lite när jag går,så det blir ett litet hål nere vid sömmen vid uppvikningen i det tjocka,alltså precis ovanför invikningen av innersömmen (insidan låren längst ner)
men hål i grenen-aldrig.

29m2 sa...

Anonym1, Madeleine och Anonym2: Vad "bra" att det inte bara är vi som har problem med trasiga jeans. De konstigaste är varför jeansen är så dyra, tänk på vad man kan får för runt en 1000-lapp i en elektronikaffär, till exempel en Ipod Nano, vilken känns betydligt mer avancerad att både utveckla och producera.

Anonym sa...

Jo, men priset sätts ju inte efter hur dyrt det är att tillverka en sak numera, utan efter hur mycket man tror att folk är beredda att betala (åtråvärdhetspriset). En "Nano" är ju inte så intressant idag när de flesta redan köpt sina ipods och vill ha mer "avancerade" spelare.

Nu undrar man förstås hur ni, i besparingarnas tecken, lagat era trasiga byxor. På något sätt känner man att det vore en bättre affär att köpa en begagnad symaskin för 1000 kr på "Blocket" och laga byxorna, än att köpa helt nya byxor för 1000 kr (och upprepa problemet). Maskinen behöver ju bara ha raksöm och zick-zack så den skulle nog kosta bra mycket mindre än 1000 kr. "Ge någon en fisk... lär honom att fiska..." och allt detdär.

Berätta gärna.

/Anonym1

Anonym sa...

Jodå, de verkar kosta runt 500 kr.

Otroligt nog fanns en maskin tillverkad av/för IKEA, det trodde jag aldrig!!!

Kolla själva: http://www.blocket.se/stockholm/Symaskin_21791055.htm?ca=11&w=3

/Anonym1

29m2 sa...

Anonym1: Tillgång till symaskin har vi redan men när man har lappat ett par jeans 3-4 gånger börjar man tröttna och köper ett par nya..