I dagens DN står det att hälften av alla bilresor är under fem kilometer, det nämns också att flera städer satsar på cykelkampanjer. Vi har alltid varit av åsikten att förflytta sig 5 km i stadsmiljö alltid går fortast med cykel. Att åka bil i stan är helt värdelöst speciellt i rusningstid. Vår mening är att stadsbuss också är helt onödigt! Varför betala 640:- i månaden, som student, för att trängas och behöva passa tider? Om istället lägger de pengarna på en ny cykel varje år, så får man åka av :)
En annan nackdel med stadsbussarna är att dom ofta kör på konstiga tider. Om man en vardagskväll går en promenad så ser man en massa bussar som är tomma förutom föraren. Ta bort stadsbussarna, i alla fall på kvällar och nätter, och lägg skattepengarna på fler lärare än på OB till busschaufförer!
fredag 22 maj 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Nja, nej... att ta bort stadsbussarna är ingen bra idé. Jag tänker nu på min gamla mormor och farmor, som är döda sedan länge, men när de var i 80-årsåldern hade stor glädje av stadens bussnät. De hade båda färdtjänst och fick åka gratis på bussarna pga det. Farmor hade stor glädje av att på somrarna ta bussen från sin lilla lägenhet och ut i naturen i en närbelägen park, där hon och väninnan tittade på folk- och fågellivet och båttrafiken. Mormor kunde alla turer nästan i huvudet och visste precis vilka turer man skulle ta för att minimera restiden, var man skulle byta och hur man skulle göra för att få "sittplats". Att få sittplats var viktigt; att trilla omkull kunde betyda lårbensbrott.
Nej, bussarna är inte problemet, och det går ju inte att köpa in små bussar att köra med på kvällarna, det gör ju inte så mycket om bussen är lite större (mer luft inuti) än om den är mindre; det är ungefär samma motor som krävs.
Att folk däremot pga latmasken inte orkar gå eller cykla en kort sträcka och därför tar bilen är en helt annan sak. Pendlingsresor till jobbet på 3 km med bil till exempel. Nu är väl det ett mindre problem i en storstad, som Stockholm, där man lätt färdas 30 km på sin väg till arbetet (vilket i sig är helt idiotiskt men inget man kan ändra på i en handvändning). Bra då ju fler som väljer buss och tåg.
Anonym: Vi tycker att det är tomma bussar eller människor som använder bussarna i onödan är ett problem både för miljön och skattebetalarna.
En bekant till oss som har slutat köra bil eftersom det är så dyrt/svårt att hitta parkeringsplats i stan har börjat bli lat; eftersom hon ändå köper månadskort tar hon bussen överallt, även två hållplatser som tar max 10 minuter att gå...
Om det ändå bara vore gamla tanter som åkte buss skulle vi inte klaga.
Jo, men det tycker jag ändå är OK, att tillåta sig att åka buss. Bussen går där ändå, t ex för att serva tanterna eller mammorna utan bil men med barnvagn, och det är först när era vänner åker så mycket att bussbolaget sätter in extraturer som det blir problem. Er vän väger säkert inte så mycket, marginalförbrukningen måste vara låg i den lilla resan.
Man kan ju tänka sig att inte köra några turer på nätterna och så är det ju ofta. Efter kl 21 eller 23 går inga turer. En buss jag åker med ibland har en tur kl 17 och nästa tur kl 23, den resan tar 2 timmar med bussen så där är det inte något alternativ att promenera.
Om man vill vara väldigt miljövänlig och besparingsorienterad skulle man t ex inte köpa dyra märkesjeans som ni gör (inte ens köpa på rea) utan hellre gå i något gammalt som man köpt på loppis (lokalt tillverkat) t ex ett par stickade byxor från en gammal grön ylletröja man ärvt av gammelmormor, samt ha sina saker i en gammal skinnryggsäck som morfar köpte för 30 år sedan osv. Man tittar självfallet inte på TV utan lyssnar på radio - kristallradio naturligtvis som inte drar någon ström!.... För varje sak går det att hitta ett snålare alternativ, vi har alla en gräns som vi inte vill överskrida. I ert fall misstänker jag att hemstickade gröna yllebyxor istället för märkesjeans vore en sådan gräns. ;-)
Er vän kanske tycker om att gå skogspromenader och vill lägga de vunna 10 minuter på det (livskvalitet kallas det) istället för på att promenera längs med vägen och suga i sig avgaser...
Jag åker för det mesta tunnelbanan till jobbet, det tar 30 minuter dörr till dörr. Jag skulle kunna gå på en dryg timme, men gör det oftast inte. Varför? Dels tar det ju tid och jag vill göra andra saker, och dels går promenadvägen längs med en motorväg. Men ibland går jag där ändå, fast bara om det inte regnar.
Man måste få möjlighet att välja mellan olika saker utan att känna sig "dålig" för att man förbrukar "för mycket". Nu kommer vi till klimatdebatten, men problemet där är snarare att vi är för många på planeten samt att alla ekonomier eftersträvar tillväxt och expansion i samhället. En explosion är inte bättre bara för att den är utdragen i tiden. Men det känns som ett ämne för ett helt annat blogginlägg.
Anonym: I vissa länder är kor heliga, i andra bussar :)
Skicka en kommentar